Violetinių daržovių paslaptys

pagal | 2017-12-01

Baklažanai – vienos svarbiausių vasaros daržovių. Jie troškinami, kepami, gaminami virš žarijų. Iš jų daromi įvairūs troškiniai, tyrės. Baklažanai – puikūs mėsos palydovai, o vegetarams – dėl skonio ir teikiamos naudos – nepamainomos daržovės.

 

Pamišę obuoliai

Baklažanai – vienos iš nedaugelio daržovių, kurių negalima valgyti žalių. Botanikai šias daržoves laikos artimomis pomidorų ir bulvių giminaitėmis.

Šiuolaikiniai baklažanai, auginami daržuose ar perkami turguose, yra tolimi sukultūrinti įpėdiniai tų daržovių, kurios prieš tūkstančius metų augo Pietryčių Azijoje, Kinijoje ir Indijoje. Baklažanai sukultūrinti pirmiausia ir buvo tuose kraštuose, o po to pateko į Artimuosius Rytus, iš kur arabai, garsėjantys meile įvairiems mokslams, atvežė jų i Europą. Tačiau išmokyti tais laikais ne itin išsilavinusius europiečius tinkamai paruošti ir valgyti baklažanus pasirodė ne taip paprasta.

Baklažanai priklauso bulvinių šeimai, tad juose, jei netinkamai auginama ir laikoma, gali kauptis toksinai. O jei baklažanai dar ir netinkamai paruošti, jie gali sukelti net apsinuodijimą. Todėl viduramžių Europoje jie nebuvo nei gerbiami, nei vertinami: žmonės bijojo valgyti šias skanias ir naudingas daržoves iki pat XIX amžiaus ir praminė jas pamišusiais obuoliais.

 

Kuo naudingi

Dėl biologiškai aktyvių medžiagų baklažanai teigiamai veikia daugelio organų būklę ir sistemų veiklą. Jie gerina širdies, inkstų veiklą ir kraujagyslių būklę, stabdo aterosklerozės vystymąsi, valo žarnyną ir tulžies latakus.

Dietologai mėgsta rekomenduoti baklažanus žmonėms, kurie linkę sirgtis širdies ir kraujagyslių ligomis, nes jie šalina iš organizmo blogąjį cholesterolį. Širdies veikla normalizuojasi dėl mineralų, kurių turtingi baklažanai, ypač dėl kalio ir natrio druskų. Kepenys irgi pradeda dirbti normaliai, jei baklažanų reguliariai įtraukiama į mitybos racioną.

Šiose violetinės spalvos daržovėse daug vario, geležies, kobalto, mangano – šie mineralai gerina kraujo gamybą ir sudėtį, palankiai veikia blužnies ir kaulų čiulpų veiklą. Todėl baklažanai naudingi žmonėms, kenčiantiems nuo anemijos: jie padeda susidaryti raudoniesiems kraujo kūneliams ir normalizuoja hemoglobino kiekį.

Dėl mažo kaloringumo baklažanai rekomenduojami tiems, kurie turi antsvorio problemų: šios daržovės puikiai pasotina, kartu gerina žarnyno veiklą, taip pat veikia kaip švelni, tačiau efektyvi šlapimo varomoji priemonė, todėl yra naudingos sergant lėtinėmis inkstų ligomis.

Baklažanai mažina cukraus kiekį kraujyje, todėl jų į savo valgiaraštį patariama įtraukti sergantiems diabetu, taip pat jie palengvina podagros simptomus – neleidžia kraujyje ir organizme kauptis šlapimo rūgščiai, kurios perteklius yra viena iš ligos priežasčių. Šios daržovės šalina iš organizmo skysčių perteklių ir mažina patinimus, palankiai veikia inkstus sergant inkstų akmenlige.

Baklažanų nauda abejoti neverta, tačiau sergant kai kuriomis ligomis jų dera atsisakyti. To nepamiršti patariama tiems, kuriuos vargina skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opos, ūminis gastritas, skrandžio ir žarnyno veiklos sutrikimai.

 

Patiekalų gausybė

Rinkitės vidutinio dydžio baklažanus standžiai prigludusiais taurėlapiais. Be to, patys baklažanai turi būti stangrūs, odelė – ryški, blizgi, be trūkių, vaiskočiai – švieži (tai rodo, kad daržovės ne taip seniai buvo nuskintos). Nesirinkite pernelyg didelių baklažanų, nes skaniausi – vidutinio dydžio. O jei baklažanai – nedideli, tai nereiškia, kad jie nesunokę.

Taigi, jeigu jau išsirinkote puikius baklažanus, liko nuspręsti, ką iš jų gaminsite. Variantų – gana daug: baklažanus galite troškinti. Kepti, virti, konservuoti. Iš jų ruošiami užkandžiai, salotos, apkepai, troškiniai. Dėl savitų skonio ypatybių baklažanai dažniausiai derinami su kitomis daržovėmis – pomidorais, pupelėmis, žirniais, bulvėmis, taip pat sugalvojama daugybė įdomių baklažanų užkandžių su sūriu, žalumynais, riešutais. Tinka baklažanai ir prie mėsos (kiaulienos, avienos), žuvų, tačiau tokie baklažanų patiekalai kur kas mažiau paplitę.

Česnakai – pagrindiniai ir geriausi baklažanų porininkai. Jie paryškina baklažanų skonį, daro jį įdomų, pikantišką, įsimenamą. Taip pat baklažanams į porą labai tinka graikiniai riešutais. Baklažanų skonį, taip pat ir patiekalo išvaizdą pagerina kalendros.

Jei ketinama gaminti baklažanų tyrę, tuomet juos reikia nulupti. Tiesa, ruošiant tyrę, baklažanai iš pradžių iškepami, po to nulupama jų odelė. O jei baklažanus kepsite, verčiau jų nelupkite – tuomet jie nesubyrės.

Kai kurie baklažanai pasižymi karčiu prieskoniu, nes juose yra solanino. Norint jį pašalinti, daržoves reikia bent neilgam pamerkti į pasūdytą vandenį. Tačiau ne visi baklažanai kartūs, tai priklauso nuo rūšies.

 

Svarbu tinkamai paruošti

Reikia pasakyti, jos visos išvardytos naudingosios baklažanų savybės atsiskleidžia tik tuomet, jeigu jie tinkamai gaminami. Kepti baklažanai, kaip ir marinuoti, nesuteiks jokios naudos ir apsunkins virškinimą, tačiau kulinarinėse knygose būtent tokių receptų daugiausia. Žinoma, paskanauti taip pagamintų baklažanų galima, tačiau dažnai valgyti nereikėtų.

Kaip geriausia paruošti baklažanus, kad ne tik būtų išsaugotos jų naudingosios savybės, bet ir paties patiekalo skonis nenuviltų? Geriausias baklažanų patiekalas – šalta tyrė. Orkaitėje kepti baklažanai nulupami, susmulkinami, sumaišomi su žalumynais – petražolėmis, krapais, salierais, – įdedama svogūnų, česnakų ir pomidorų – jie geriausiai dera su baklažanais. Tokia tyrė išsaugo visas savo naudingąsias savybes ir turi gydomąjį poveikį.

 

Kad nebūtų per riebu

Kad ir kiek aliejaus piltumėte į baklažanus, jo vis maža ir maža… Šios daržovės sugeria riebalus kaip kempinės ir iš kuklių dietinių produktų tampa kalorijų prisotintomis bombomis. Be to, ir šiaip nėra malonu valgyti riebalais srūvančius baklažanus. To galima išvengti.

Baklažanus 15 minučių pamirkykite sūdytame vandenyje: ne tik pranyks jų kartumas, bet ir neįsigers riebalai, o pačios daržovės taps traškios ir lengvos.

Baklažanus iš pradžių truputį pakepkite mikrobangų krosnelėje arba orkaitėje ir tik tada kepkite su aliejumi – aliejus neįsigers.

Panardinkite baklažanų griežinėlius į sūdytus plaktus baltymus ir iškart dėkite į keptuvę su įkaitintu aliejumi.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *